Dla prawidłowego ujęcia nieruchomości inwestycyjnej w księgach rachunkowych ważne jest poprawne ustalenie jego wartości początkowej. Jest to nie tylko pierwotna cena zakupu/koszt wytworzenia aktywa, ale także dodatkowe koszty związane z zakupem. Od prawidłowo ustalonej wartości początkowej, która może być różna dla potrzeb bilansowych i podatkowych, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych księgowanych w koszty podatkowe, a także – w zależności od przyjętej polityki rachunkowości – koszty rachunkowe.

Cena nabycia / koszt wytworzenia 

W zależności od sposobu pozyskania aktywa trwałego zakwalifikowanego jako środek trwały/ nieruchomość inwestycyjna (np. zakup, wniesienie aportem, przekwalifikowanie z innego rodzaju aktywów, wytworzenie w całości lub w części we własnym zakresie) jego wartością początkową jest cena nabycia lub/i koszt wytworzenia. Cena nabycia i koszt wytworzenia obejmują ogół kosztów pozostających w związku z jego pozyskaniem, w tym budową, poniesionych do dnia przyjęcia go do użytkowania.

Kapitalizacja wydatków 

Biorąc powyższe pod uwagę, prowadzona przez jednostkę ewidencja księgowa powinna pozwalać na ewidencję poszczególnych zakupów/wydatków składających się finalnie na wartość początkową środka trwałego z uwzględnieniem różnic pomiędzy prawem bilansowym i podatkowym.  

Uwzględniając specyfikę spółek nieruchomościowych tabela poniżej przedstawia kategorie wydatków występujących najczęściej podczas prowadzenia inwestycji nieruchomościowej.   

Kategoria wydatku

Kapitalizacja

do wartości początkowej

Zakup gruntu 

Tak

Zakup gotowego budynku 

Tak

Podatek od czynności cywilnoprawnych związanych z zakupem 

Tak

Opłaty notarialne, sądowe 

Tak

Zakup projektu architektonicznego 

Tak

Zakup materiałów budowlanych 

Tak

Zakup usług budowlanych 

Tak

Wynagrodzenie kierownika budowy 

Tak

Uzyskanie odpowiednich decyzji administracyjnych koniecznych dla realizacji projektu 

Tak

Zakup mebli z montażem stanowiących stały element zabudowy ścian budynku/budowli 

Tak

Koszty energii elektrycznej i gazu (media) zużytych podczas prac budowlanych 

Tak

Koszty wykonania przyłączy do sieci elektrycznej oraz dystrybucji gazowej 

Tak

Koszt usługi nadzoru budowlanego 

Tak

Usługi zarządzania projektem inwestycyjnym, budową 

Tak

Usługi doradcze związane z przygotowaniem założeń koncepcyjnych inwestycji 

Tak

Usługi prawne związane z przeniesieniem niezbędnych decyzji administracyjnych warunkujących realizację Inwestycji 

Tak

Usługi prawne związane z przygotowaniem i analizą umów związanych z nabyciem gruntu, usług i materiałów budowlanych 

Tak

Koszty finansowania dłużnego – odsetki, w części związanej z realizowaną inwestycją 

Tak*

Koszty finansowania dłużnego – prowizje, w części związanej z realizowaną inwestycją 

Tak*

Różnice kursowe transakcyjne i od własnych środków pieniężnych, naliczonych do dnia przyjęcia środka trwałego 

Tak*

Usługi wyceny nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę 

Tak/Nie**

Koszty doradztwa, due diligence prawne i podatkowe, techniczne 

Tak/Nie**

Koszty zarządu (najmu biura, wynagrodzenia administracji, inne) 

Nie

Organizacja konferencji promującej inwestycję 

Nie

Wydruk broszur, ulotek, materiałów promocyjnych, reklamowych 

Nie

Produkcja banerów reklamowych  

Nie

Usługi public relations  

Nie

Przygotowanie makiety inwestycji  

Nie

Przygotowanie filmu promującego inwestycję 

Nie

Utrzymanie strony internetowej, w tym nabycie praw do domeny internetowej oraz otrzymanie serwerów 

Nie

Koszt agentów pośredniczących w wynajmie powierzchni biurowej 

Nie

(*) W ramach limitu kosztów finansowania, określonego w przepisach podatkowych

(**) Wymagana analiza zakresu świadczonych usług

Poniesienie powyższych wydatków będzie uzależnione od sposobu pozyskania aktywa trwałego (np. zakup gotowego budynku, lub wytworzenie go w całości lub w części we własnym zakresie).

Jednocześnie w zakresie kwalifikacji podatkowej, z uwagi na zmieniające się stanowisko organów podatkowych, w niektórych przypadkach konieczne jest potwierdzenie możliwości kapitalizacji danego wydatku poprzez uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Zapasy i ewidencja księgowa w działalności deweloperskiej

Ewidencja podatkowa

Należy podkreślić, że koszty dodatkowe związane z zakupem głównego składnika majątkowego i jego dostosowaniem do użytkowania należy rozliczyć na zidentyfikowane składniki majątkowe według określonego klucza podziałowego.

Dodatkowo prowadzona ewidencja powinna umożliwiać:   

  • identyfikację i ustalenie wartości budynków objętych podatkiem od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem,
  • ustalenie kosztów finansowania dłużnego ujętych w wartości początkowej i odpowiadającej im wartości odpisów amortyzacyjnych,
  • wyodrębnienie budowli będących przedmiotem opodatkowania podatku od nieruchomości.
  • Metody wyceny bilansowej

    Dla aktywów, które zostały zaklasyfikowane do pozycji „Nieruchomości inwestycyjne” polskie przepisy rachunkowe przewidują dwie metody wyceny:

    • W sposób przewidziany dla środków trwałych, czyli model kosztowy, tj. według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia, pomniejszonego o umorzenie oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości,
    • według ceny rynkowej bądź inaczej określonej wartości godziwej.

    Decyzję w zakresie wyboru metody wyceny podejmuje kierownik jednostki (zarząd) w przyjętej przez podmiot polityce rachunkowości.

    Nieruchomość inwestycyjna w księgach rachunkowych